Maak je klaar om weggeblazen te worden door JoJo Knitwear. De Deense Ane Kofod, de dame achter het merk, is niet alleen een ervaren ontwerper van gebreide kleding, ze heeft ook een uniek vermogen om de essentie van de schoonheid van de natuur vast te leggen en deze over te brengen in elegante en opvallende ontwerpen. Ontmoet haar hier!



Houd je van Scandinavische stijl en prachtige ontwerpen die zowel rijk aan details zijn, maar ook eenvoudig en elegant? Dan durven we te beloven, dat je dol zult zijn op JoJo Knitwear!

In dit interview maak je kennis met Ane Kofod, het creatieve brein achter JoJo Knitwear. Ze groeide op dichtbij de bruisende Noordzee langs de Deense westkust, en het is geen geheim dat ze juist hier haar inspiratie en heel bijzondere DNA vindt. 🌊🌾🐚 En dan tekent en naait ze al 10 jaar jurken voor de gastvrouwen in ‘Vild med dans’ en neemt ze deel aan filmproducties in de USA!👏💃 

In samenwerking met Hobbii heeft Ane zojuist de collectie Natural Beauty uitgegeven, een verzameling van zes echt prachtige breipatronen. 😍 Het is moeilijk om niet geïnspireerd te worden door Ane's creatieve geest en liefde voor de kunst van het breien!

Hier kun je veel meer over haar leren - van haar favoriete plekken om te breien tot hoe ze inspiratie vindt en haar ideeën tot leven brengt.


1. Wat is je lievelingsplek om te breien?

“Ik hou ervan om overal en altijd te breien. Naar mijn mening worden de meeste situaties alleen maar beter als je je breiproject bij je hebt. Het geeft me meteen een gevoel van kalmte en welzijn, zelfs als er onrust om me heen is.

In mijn woonkamer heb ik een breihoekje met de perfecte stoel, manden met garen op de grond en een goede lamp. Ik zit daar bijna elke avond en brei. In de zomer zit ik graag op mijn terras in de schaduw van mijn vijgenboom en brei ik terwijl de vogels van boven zingen en mijn kat naast me slaapt.”


2. Waar vind je inspiratie voor nieuwe breipatronen?

"Voor mij is het vinden van inspiratie voor nieuwe ontwerpen een proces dat zowel structuur als spontaniteit met zich meebrengt. Ik zit vaak in een creatief proces in mijn hoofd, waarbij het altijd draait om nieuwe brei-ideeën, structuren en silhouetten die ik wil verkennen. Ik observeer dus altijd de wereld om mij heen door middel van ‘breiogen’. Ik bekijk en onderzoek alle breiwerkjes en technieken die ik om mij heen tegenkom. Ik maak onderweg voortdurend foto’s en maak aantekeningen in mijn telefoon zodat ik mijn gedachten kan onthouden.

Ik hou er ook van om oude technieken en structuren te verkennen en deze vervolgens in een nieuwe context te plaatsen. Het kan gaan om structuur breiwerk uit de jaren vijftig, het zoeken in oude breiboeken of het bestuderen van Noorse patronen, die ik naar iets anders vertaal en in een nieuwe context plaats.”




3. Hoe ziet het ontwerpproces van idee tot uiteindelijk ontwerp eruit?

"Mijn hoofd zit vol met ideeën, en dan begin ik graag met het maken van proeflapjes met allerlei garens om te kijken of het idee dat ik bedenk ook in de werkelijkheid werkt. Ik kies voor details, technieken en garens - en breng ze samen op een manier die mij inspireert.

De ene breiproef leidt tot de andere, en plotseling heeft het idee zich ontwikkeld tot een geheel nieuw iets. En soms ontstaat er plotseling een compleet nieuw idee waar ik nog nooit eerder aan heb gedacht. Het is een geweldig gevoel als het uit het niets komt en onder de handen van iemand ontstaat. Experimenteren buiten te veel vaste plannen kan dus soms tot verrassingen en nieuwe ontwerpen leiden.

Zodra ik een patroon of structuur heb, bedenk ik een pasvorm voor het model. Vervolgens begint de berekening van de verschillende maten. Ik begin met het breien van het eerste model en pas het model voortdurend aan om correcties aan te brengen als het zich niet naar tevredenheid ontwikkelt.

Als ik het eerste model heb gebreid, is de proefbreister aan de beurt. Alle maten zijn getest. Zo kom ik erachter of mijn patroon duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is. En tegelijkertijd geeft de testbreister feedback over de pasvorm. Ik ben erg blij om advies en ideeën te ontvangen van mijn testers, want het doel voor mij is om gelukkige breisters te hebben die van hun eindproduct gaan houden.”


4. Wat is het dat een ontwerp uniek maakt?

"Een goed ontwerp moet zijn doel vervullen en voldoen aan de behoeften van de gebruiker, en tegelijkertijd harmonieus en esthetisch aantrekkelijk zijn. Goede ontwerpen zijn innovatief en onderscheiden zich van de massa door hun eigen DNA. Het brengt iets nieuws of unieks op tafel, hetzij door zijn vorm, functie of materiaal. Het ontwerp moet intuïtief en visueel aantrekkelijk zijn.

Ik houd altijd rekening met de balans in de hoeveelheid details, omdat ik me vaak laat meeslepen. Met dat in gedachten moet ik soms mijn rijkdom aan details op de truien in toom houden. Tegelijkertijd moet het ontwerp zich sterk onderscheiden van de massa, een wow-factor en iets origineels hebben.

Omdat ik een opgeleide kleermaker ben, focus ik mij ook op een goede pasvorm en met mijn kennis van patroonconstructie probeer ik de goede pasvorm mee te nemen in mijn breipatronen.

Er zit duidelijk ook een waarde in het emotionele deel. Een goed ontwerp kan het vermogen hebben om een ​​emotionele band met de gebruiker te creëren. Zelf heb ik ervaren dat een ontwerp – eigenlijk binnen alle branches, zowel interieur, kleding, kunst als architectuur – bijna iets communiceert of symboliseert wat je waardeert. Het kan een gevoel of een herinnering in iemand wakker maken en enthousiasme en vreugde schenken. En daardoor voel je je aangetrokken en geeft het ding in kwestie een diepere waarde. Het zou voor mij geweldig zijn als ik dat gevoel via mijn ontwerpen aan anderen kan doorgeven. Het gaat tenslotte om het verspreiden van vreugde.”




5. Hoe kies je materialen en kleuren?

“Allereerst is het belangrijk dat het product dat ik probeer te maken de keuze van materialen en kleuren aanspreekt. Daarmee bedoel ik dat het bijvoorbeeld belangrijk is om het juiste garen te vinden voor de gekozen techniek. De techniek moet op de juiste manier uitgelicht worden. Sommige garens "eten" het detail op en daardoor wordt het verdund en verdwijnt het. Voor mij zijn breiproeflapjes dus heel belangrijk om de materiaalkeuze te testen en te verfijnen. Ik gebruik vaak een volgdraad om verschillende texturen te creëren. Persoonlijk heb ik een voorliefde voor wol, in alle soorten en variëteiten.

Als het om kleuren gaat, is het natuurlijk belangrijk om een ​​beetje kleurentheorie en kleurenpsychologie te begrijpen om op een spannende manier balans en contrast te bereiken. Ook hier zie je meer details in lichte kleuren, en kunnen details verdwijnen in donkere kleuren. Ik kies daarom vaak voor lichtere kleuren, zodat de breister het ontwerp duidelijker kan zien. Maar ik gebruik graag kleuren. Ik vind het dus leuk om op Instagram te zien hoe mensen hun eigen kleurkeuzes posten en het is ongelooflijk inspirerend als mensen het ontwerp zo personaliseren en zich eigen maken.

Met een goed begrip van kleur en een creatieve omgang met materialen kun je ontwerpen maken die zowel mooi, functioneel als persoonlijk zijn.”


6. Wat zijn je gedachten achter de ‘Natural Beauty’-collectie?

"Eerst heb ik een moodboard gemaakt waarin ik samenvatte wat 'Natural Beauty' voor mij is. Ik groeide op in Noord-Jutland in Denemarken, dicht bij de Noordzee, en dacht na over de natuur waarin ik ben opgegroeid: korenvelden, de zee en de wind. En ik denk dat mijn moodboard tegelijkertijd een prachtig kleurenpalet creëerde waar ik gebruik van kon maken. Toen ik daarna de foto’s bekeek, werd ik geïnspireerd door de textuur van het maïsveld en de manier waarop het helmgras op het strand waait. Het werd de inspiratie voor de structuren die ik heb gemaakt voor de series Barley Field en Meadow Sunset.

De Barley Field-serie heeft een structuurpatroon aan de voorkant, dat verwijst naar een veld waar het graan golvend beweegt in de wind. Het kan bijna een visueel effect creëren waarbij het lijkt alsof het veld golvend is als de zee. Dit is niet alleen een prachtig gezicht, maar ook een krachtige natuurlijke metafoor, die overvloed en vruchtbaarheid symboliseert. Ik werd verliefd op de combinatie van Divina en Soft Alpaca Lace. Het is de zachtste combinatie van garens. En het garen benadrukt het gatenpatroon duidelijk en mooi. Ik streef er altijd naar dat het een trui is die je zowel leuk vindt om te breien als die je graag keer op keer gebruikt. En ik denk dat deze garencombinatie daar aan bijdraagt.”



Vind de Barley Field-serie hier: 1) Barley Field – Vest 2) Barley Field – Trui 3) Barley Field – Spencer.


“De serie Meadow Sunset heeft een gekleurde streep horizontaal op het ontwerp, wat verwijst naar een zonsondergang aan de horizon. De structuur van de gekleurde streep symboliseert het helmgras dat op het strand staat. Hoewel ze fijn en kwetsbaar zijn, staan ​​de wortels stevig in de grond en blijven ze ondanks weer en wind onaangeroerd. Een beetje zoals wij mensen, die allemaal uitdagingen moeten doorstaan. Hoewel de zonsondergang een einde markeert, luidt deze ook een nieuw begin in als de zon de volgende ochtend weer opkomt. Door de keuze voor twee draden Soft Alpaca ontstond opnieuw de wens om een ​​trui te creëren die zacht en mooi is om te dragen. Het garen zorgt voor een heerlijk stekenbeeld en het kleurenpalet is erg inspirerend."



Vind de Meadow Sunset-serie hier: 1) Meadow Sunset – Vest 2) Meadow Sunset – Trui 3) Meadow Sunset – Wrap.


“Ik denk dat mijn persoonlijke favoriet de Barley Field-collectie is. Ik houd van breiwerk met details, het maakt breien interessant. Dit ontwerp heeft echt mijn ontwerpers DNA. Dat kun je zien als je in de loop van de tijd naar mijn ontwerpen kijkt. En dan zijn Divina en Soft Alpaca Lace zo heerlijk om in te breien en te dragen. Het vest is nu al een favoriet in mijn garderobe.


7. Wat zijn je 3 beste tips voor beginnende breisters?

"1 - Kies een project waarvan je denkt dat je het onder de knie kunt krijgen en waarmee je aan de slag wilt. Persoonlijk denk ik niet dat je met een vaatdoek moet beginnen als je dat saai vindt klinken. Allereerst moet je iets doen wat je wilt en waar je gepassioneerd over bent.

2 – Kies een project op naald 5 – of zelfs dikkere naalden. Dunne naalden zijn moeilijker en duren lang. Persoonlijk vind ik het geweldig dat je het breiwerk ziet groeien en dat er iets gebeurt.

3 – Sluit je aan bij een goede breivriend(in). Iemand die je kan helpen als je hulp nodig heeft. De meeste breisters helpen graag.

Twee kleine grappige dingen die ik meestal zeg: ten eerste gaat het bij breien om het proces en niet om het eindresultaat. En ten tweede dat een echte breister elke dag breiwerk uithaalt.”


Krijg hier de patronen

Ben jij ook verliefd op de prachtige patronen van Ane? Kies dan gewoon je favoriet en ga aan de slag! Ben je meer geïnteresseerd in de Barley Field-serie of de Meadow Sunset-patronen?

Download hier gratis de Barley Field-patronen

Download hier gratis de Meadow Sunset-patronen